Rasmus Degerskär, sjuksköterska.

Stockholms mansmottagning

”De flesta tycker det här är toppen”

Publicerad 21 februari 2022

Med hjälp av smart tidsbokning styr de besöken så att de bättre matchar patientens behov

Till mansmottagningen i Järva kommer män och transpersoner för undersökningar, samtal och rådgivning kring sexuell hälsa. Men en stor andel av besöken handlar dock om att testa sig för olika sexuellt överförbara sjukdomar. Och för att förenkla för dem som bara vill testa sig och samtidigt få mer tid för dem som vill och behöver så har mottagningen sedan ett par år tillbaka förändrat processen med tidsbokning.

– Den stora poängen med det här sättet att boka tid på är för patienterna. En del vill verkligen bara testa sig och inte prata med någon, och då räcker det med att komma hit och ta sina prover på egen hand och sedan tack och hej, säger Rasmus Degerskär som är sjuksköterska på mansmottagningen.

Han berättar att de började använda appen Alltid öppet för tidsbokning för ungefär två år sedan. Med hjälp av den kan de styra tidsbokningen så att besöken blir mer skräddarsydda. Det handlar helt enkelt om att fånga in ett så exakt behov som möjligt redan innan patienten kommer till mottagningen. På så sätt läggs rätt tid på rätt sak – både för patienten och för personalen.

– De flesta av våra patienter tycker det här är toppen. Det är bara några formuleringar i frågeformulären som vi har fått ändra lite på. För även om det låter glasklart för oss så är det kanske inte det om man inte jobbar fem dagar i veckan med sexuell hälsa… konstaterar Rasmus.

Arbetssätt i detta exempel:


  • Chattsamtal
  • Digital tidsbokning
  • Patientinitierad provtagning
Illustration på en glödlampa

På vilket sätt jobbar ni med tidsbokning när det gäller provtagning?

Rasmus: De allra flesta som kommer till oss gör det genom att boka tid i Alltid öppet-appen. När de söker på vår mottagning får de först svara på en rad frågor. Beroende på svaren erbjuds en viss avsedd tid. Svarar man nekande på om man har några symtom blir man helt enkelt tilldelad en kortare tid än om man har symtom. Från början trodde vi att det skulle räcka med tio minuter om man bara skulle ta sina prover men inte hade symtom, men nu har vi 15 minuter som den kortaste besökstiden och 30 minuter för ett längre besök.

Hur har ni förändrat själva besöket?

Rasmus: Eftersom vi redan läst svaren som patienten lämnat i appen kan vi förbereda besöket och ha färdigpackade prover. Så när patienten kommer är det ett kort besök inne på mitt rum där jag tar blodprov om det behövs och sen berättar vilka prover jag tycker är aktuella. Sen tar patienten sina egna prover inne på en besökstoalett med hjälp av en instruktionsfilm som står och rullar mest hela dagen. När provtagningen är klar är även besöket klart. För de patienter som är vana provtagare och vet precis vad de vill så är det här jättesmidigt. Andra kan förstås bli förvånade om de förväntat sig ett mer traditionellt besök och inte får tillfälle att ha ett längre samtal. Men då kan vi alltid boka in ett nytt besök.

Film (2 minuter) med Rasmus Degerskär, leg. sjuksköterska på Stockholms mansmottagning.

Textversion av filmen

Patienten loggar in i appen och hittar vår mottagning där. Trycker på ett formulär som heter ”Sexuellt överförbara infektioner”. Där svarar den sen på frågor om hur den har haft sex om den använder medicin, om den har några sjukdomar. Saker som är viktiga för oss att veta för vilka prover vi ska ta. Det är egentligen det allting handlar om.

Vad vi behöver veta för att kunna hjälpa patienten med korrekt provtagning och omhändertagande. När patienten har svarat på frågorna får den välja en tid som passar och så kommer patienten till oss. Vi berättar lite vad vi har läst och vad vi föreslår som kan göras. Vi hjälper till med blodprovet inne hos oss.

Patienten får lämna provet för klamydia och gonorré inne på toaletten. Där finns en instruktionsvideo som visar exakt hur man ska göra. Patienten kastar ner proven i en lucka och sen hämtar vi upp dem och skickar iväg dem till labb.

Sedan vi började med appen kan patienterna enklare få tid hos oss. De kan svara på frågorna innan så att allt är förberett. På det här sättet kan man slippa det jobbiga samtalet i rummet, om man tycker att det är obekvämt, känns stelt eller nervöst. Man kan också få tillgängligare tider. Det går snabbare att få en bokning, för de här blir kortare dessutom eftersom man redan har svarat på allt innan besöket.

Det blir mer tillgängligt på det sättet. Man kan få en provtagning betydligt snabbare. På det här sättet öppnar vi upp ett nytt sätt för tidsbokning. Det ersätter nog ingenting men det är en ny möjlighet. Det är lite modernare. Det är ett rimligt sätt för sjukvården att hänga med. Det blir en enkel kontakt och det blir smidigt. Man inte behöver vänta på en telefontid för att kunna boka. Man kan anpassa det mycket bättre efter sig själv, skulle jag säga.

På vilket sätt jobbar ni med chatt?

Rasmus: Dels är det inkommande chattar, och det kan vara någon som hittat oss i appen eller någon som redan går hos oss. Det kan vara en receptförnyelse, någon som vill boka ett läkarbesök eller någon som undrar över ett konstigt utslag – ja många olika frågor. Men sen är det även vi som startar chattar och då kan det vara en uppföljning – som att jag till exempel vill kolla hur en salva fungerat eller om jag vill få tag på någon för att lämna ett provsvar. Om de inte har svarat i telefon så är chatten bra för då ser jag iallafall om de fått mitt meddelande.

Vi har en uppdelning så att vi har två ansvariga för chatten per dag. Man jobbar fortfarande med allt annat, men de dagarna är man lite mer ansvarig. Men självklart hjälps vi åt om det blir mycket. Är det mitt ansvar en dag så kanske meddelandet ändå är till någon annan. Men chatten är en stor fördel, dels att många når oss och dels för att vi enklare når patienterna. Vi som jobbar här tycker att det är toppen – äntligen är vården lite mer digital!

Film (1,5 minuter) med Rasmus Degerskär, leg. sjuksköterska på Stockholms mansmottagning.

Textversion av filmen

Vi har en öppen chatt i Alltid öppet där vem som helst kan skriva till oss. Oavsett om man har bokad tid eller inte. Det kan vara att en person vill boka tid hos oss men hittar inte i appen hur man bokar via formulären. Då kan vi ställa lite frågor och hjälpa till att boka. Sen kan det vara rådgivning om man har hudbesvär eller har en oro för någonting. Det är väldigt varierande vad det kan vara. Men då försöker vi ge svar i chatten så gott vi kan. Finns det en stor oro eller behov av att prata mer om något, då försöker vi istället boka ett besök på mottagningen därefter.

Med chatten har vi behövt ändra i schemat lite och lägga in mer administrativ tid. Där har vi testat oss fram, vad vi tycker fungerar bäst. I perioder kommer det väldigt mycket
frågor i chatten. Då gäller det att ha tid att kunna svara i lugn och ro. Så lite tid behöver man sätta av. Det här är en enkel och smidig väg in. Sedan om det här gör att vi träffar nya personer som vi inte hade gjort annars, det vet vi inte. Men det är ett nytt sätt som är väldigt enkelt.

Har ni några utmaningar med det här sättet att jobba?

Rasmus: Är det många som skriver en dag när man är kort om folk så kan det förstås bli mycket att göra, det gäller att balansera mellan de fysiska besöken och chatten, så visst är det tidskrävande och man behöver ha tid för administration. Men vi jobbar inte mer tid, för när man lämnar jobbdatorn på jobbet så är det omöjligt att arbeta. Jag tror att vi har färre telefonsamtal nu så många patienter föredrar nog chatten. De jobbar ofta samma tider som vi gör och då är det bekvämare att slänga iväg en fråga på chatten än att vänta in en telefontid.

Vilka mervärden upplever ni?

För patienten

  • Sparar tid
    För vana provtagare som har mycket kunskap själva går det här jättesnabbt – både att få tid och med själva besöket.
  • Tillgängligt
    Det går att kontakta mottagningen när som helst på dygnet istället för att vänta på en telefontid.
  • Flexibelt
    Det går smidigt att direkt få en tid som passar.
  • Mer delaktig
    För dem som vill går det att vara mycket mer delaktig i sin vård, samtidigt finns personalen alltid där och kan hjälpa till att rekommendera prover.

För medarbetaren

  • Enklare att nå patienterna
    Förutom att chatt är en snabb kontaktväg så kan vi även skicka länkar med information och till exempel återkomma efter att ha pratat med en kollega, eller helt enkelt be kollegan ta över.
  • Bättre förberedda
    Eftersom vi läser patientens svar innan besöket börjar kan vi förbereda både kommande samtal och de prover vi tycker patienten ska ta.

För verksamheten

  • Bättre erbjudande
    Kan erbjuda provtagning snabbt.
  • Modernt verktyg
    “För en gångs skull är vi lite i nutid”. 
  • Smidig
    Kan förbereda besök och har möjlighet till snabb återkoppling.