Publicerad 21 februari 2022
Med hjälp av smart tidsbokning styr de besöken så att de bättre matchar patientens behov
– Den stora poängen med det här sättet att boka tid på är för patienterna. En del vill verkligen bara testa sig och inte prata med någon, och då räcker det med att komma hit och ta sina prover på egen hand och sedan tack och hej, säger Rasmus Degerskär som är sjuksköterska på mansmottagningen.
Han berättar att de började använda appen Alltid öppet för tidsbokning för ungefär två år sedan. Med hjälp av den kan de styra tidsbokningen så att besöken blir mer skräddarsydda. Det handlar helt enkelt om att fånga in ett så exakt behov som möjligt redan innan patienten kommer till mottagningen. På så sätt läggs rätt tid på rätt sak – både för patienten och för personalen.
– De flesta av våra patienter tycker det här är toppen. Det är bara några formuleringar i frågeformulären som vi har fått ändra lite på. För även om det låter glasklart för oss så är det kanske inte det om man inte jobbar fem dagar i veckan med sexuell hälsa… konstaterar Rasmus.
Arbetssätt i detta exempel:
- Chattsamtal
- Digital tidsbokning
- Patientinitierad provtagning

Film (2 minuter) med Rasmus Degerskär, leg. sjuksköterska på Stockholms mansmottagning.
Textversion av filmen
Patienten loggar in i appen och hittar vår mottagning där. Trycker på ett formulär som heter ”Sexuellt överförbara infektioner”. Där svarar den sen på frågor om hur den har haft sex om den använder medicin, om den har några sjukdomar. Saker som är viktiga för oss att veta för vilka prover vi ska ta. Det är egentligen det allting handlar om.
Vad vi behöver veta för att kunna hjälpa patienten med korrekt provtagning och omhändertagande. När patienten har svarat på frågorna får den välja en tid som passar och så kommer patienten till oss. Vi berättar lite vad vi har läst och vad vi föreslår som kan göras. Vi hjälper till med blodprovet inne hos oss.
Patienten får lämna provet för klamydia och gonorré inne på toaletten. Där finns en instruktionsvideo som visar exakt hur man ska göra. Patienten kastar ner proven i en lucka och sen hämtar vi upp dem och skickar iväg dem till labb.
Sedan vi började med appen kan patienterna enklare få tid hos oss. De kan svara på frågorna innan så att allt är förberett. På det här sättet kan man slippa det jobbiga samtalet i rummet, om man tycker att det är obekvämt, känns stelt eller nervöst. Man kan också få tillgängligare tider. Det går snabbare att få en bokning, för de här blir kortare dessutom eftersom man redan har svarat på allt innan besöket.
Det blir mer tillgängligt på det sättet. Man kan få en provtagning betydligt snabbare. På det här sättet öppnar vi upp ett nytt sätt för tidsbokning. Det ersätter nog ingenting men det är en ny möjlighet. Det är lite modernare. Det är ett rimligt sätt för sjukvården att hänga med. Det blir en enkel kontakt och det blir smidigt. Man inte behöver vänta på en telefontid för att kunna boka. Man kan anpassa det mycket bättre efter sig själv, skulle jag säga.
Film (1,5 minuter) med Rasmus Degerskär, leg. sjuksköterska på Stockholms mansmottagning.
Textversion av filmen
Vi har en öppen chatt i Alltid öppet där vem som helst kan skriva till oss. Oavsett om man har bokad tid eller inte. Det kan vara att en person vill boka tid hos oss men hittar inte i appen hur man bokar via formulären. Då kan vi ställa lite frågor och hjälpa till att boka. Sen kan det vara rådgivning om man har hudbesvär eller har en oro för någonting. Det är väldigt varierande vad det kan vara. Men då försöker vi ge svar i chatten så gott vi kan. Finns det en stor oro eller behov av att prata mer om något, då försöker vi istället boka ett besök på mottagningen därefter.
Med chatten har vi behövt ändra i schemat lite och lägga in mer administrativ tid. Där har vi testat oss fram, vad vi tycker fungerar bäst. I perioder kommer det väldigt mycket
frågor i chatten. Då gäller det att ha tid att kunna svara i lugn och ro. Så lite tid behöver man sätta av. Det här är en enkel och smidig väg in. Sedan om det här gör att vi träffar nya personer som vi inte hade gjort annars, det vet vi inte. Men det är ett nytt sätt som är väldigt enkelt.
Fler goda exempel
Här berättar andra verksamheter om hur de jobbar digifysiskt.