Verksamheter berättar
Inspiration och fakta
Metoder och stöd
Här berättar olika verksamheter om varför de förändrat ett arbetssätt och på vilket sätt de jobbar nu.
Patienten får ett informationspaket och möjlighet att själv ställa frågor och ge information.
IKBT för beroendevård ger lika goda resultat som fysiska möten.
Nu är patienterna själva delaktiga i sin journalföring
Nu kan unga patienter mäta sin lungfunktion hemma
Pandemin fick vårdens tolkar att börja jobba på distans, ett arbetssätt som numera blivit en del av vardagen.
Med Ikbt kommer patienten under behandling betydligt snabbare än om vi skulle mötas fysiskt
Med videomöten blir det lättare att involvera fler för att hjälpa ett barn med stamning
Med behovsanpassad årskontroll prioriteras personer som behöver mest hjälp med sin kroniska sjukdom.
Med hjälp av smart tidsbokning styr de besöken så att de bättre matchar patientens behov
Men för många patienter har den digitala utbildningen fungerat bättre än att ses fysiskt
Kommunikationsplattan är ett komplement för att kunna vara närvarande hela tiden – även på distans.
När patienterna inte fick komma till mottagningen längre blev lösningen ett digitalt bibliotek av filmer.
Här får patienterna styra på vilket sätt de vill ta kontakt med vårdgivaren.
När covid-19 slog till gick de från fysiska till digitala patientmöten på bara två dagar.
Nu jobbar nästan alla barnmorskor på de 32 enheterna både digitalt och fysiskt.
Därför ersatte de sin fysiska drop-in med frågeformulär och chattsamtal.
Nu når mottagningen fler sedan de började med chattsamtal och videomöten.