Självincheckning

Vi checkar in digitalt på allt fler ställen; på flyget, hotellet och gymmet. Självincheckning inom vården gör att kö till receptionen kan undvikas samtidigt som det blir smidigare för patienten – både att anmäla sig och att betala.

Illustration på telefon och passerkort

Så fungerar det

Patienten anmäler sin ankomst genom att själv registrera sig, antingen via en sms-länk, eller på en digital skärm på mottagningen. I de fall patienten ska betala patientavgift går det att göra samtidigt med registreringen. Om beloppet inte är fastställt före besöket, som till exempel inom tandvård, kan patienten betala efteråt.


Tips och idéer

  1. Om självincheckningen görs innan patienten är på plats går det att skicka uppdaterad information, till exempel om en försening uppstår.
  2. Med självincheckning finns möjlighet att välkomna patienten på flera språk.
Illustration på en glödlampa

Mervärden med arbetssättet

För patienten

  • Smidigt
    Kortare eller ingen kö för att anmäla sin ankomst.
  • Flexibelt
    Flera alternativ att betala på, till exempel med swish eller andra digitala sätt.

För medarbetaren

  • Minskad administration
    När färre söker sig till en bemannad reception kan medarbetare få tid över för andra arbetsuppgifter.
  • Mer stöd i arbetet
    Medarbetare kan bli automatiskt uppmärksammade på att patienten anlänt.

För verksamheten

  • Förbättrad kompetensanvändning
    Att överlåta vissa arbetsuppgifter till digitala verktyg frigör tid till annat.

Kort guide med praktisk hjälp

Att byta arbetssätt behöver inte vara särskilt svårt. Men det finns några saker som är bra att tänka igenom innan ni sätter igång processen.

Illustration på brev och kuvert

Har du idéer eller frågor


Mejla oss gärna på jobbadigifysiskt.hsf@regionstockholm.se så kan vi tillsammans utveckla och förbättra webbplatsen. Tack för ditt engagemang.