Sofia Strand och Jonna Abelsson på Stockholms ungdomsmottagning

Sofia Strand, enhetschef och Jonna Abelsson, kurator.

Stockholms ungdomsmottagning online

”Åtta till fem funkar inte för ungdomar”

Nu når mottagningen fler och kan erbjuda mer

Sofia Strand är enhetschef på Stockholms ungdomsmottagning online, en enhet som kompletterar de 16 ungdomsmottagningar som finns i länet. För två år sedan började de med videomöten som ett komplement till fysiska möten. De har också en chatt som går varm.

– Ungdomar är vana att göra allt med sina smartphones och en del klarar helt enkelt inte att ses fysiskt, så den här utvecklingen kändes nödvändig, säger kuratorn Jonna Abelsson som är en av dem som träffar ungdomar både fysiskt och online.

Men det som började med ungdomarnas behov av att ses på alternativa sätt har även tillgodosett medarbetarnas behov, inte minst i och med covid-19.

– Äntligen har vi i vården också möjlighet att jobba hemifrån, säger Sofia Strand och berättar om en medarbetare som är i riskgrupp och nu kan jobba heltid från sitt fritidshus.

Läs mer nedan om deras förändring.

Arbetssätt i detta exempel:


  • Chattsamtal
  • Digital tidsbokning
  • Videomöten
Illustration på en glödlampa

Film (0:30 minuter) med Sofia Strand, enhetschef.

Textversion av filmen

Vi ville starta en onlinemottagning för våra ungdomar i Stockholm för vi vill öka tillgängligheten och finnas på en plats där ungdomarna känner sig trygga.

Vården idag flyttar ju ut på den digitala arenan och vi vill ju vara med där det händer saker.

Hur fungerar ert nya arbetssätt?

Profilbild Sofia Strand

Sofia: Patienten behöver ett mobilt bank-id och en smartphone. För medarbetarna handlar det om att ha en fungerande teknik med webbkamera, headset och bra uppkoppling. Och att växla mellan två tidböcker: en för online- och en för fysiska besök, men det är samma journalsystem.

Profilbild Jonna Abelsson

Jonna: Med onlinebesök får vi ytterligare en väg in i vården, om ungdomarna redan är här i ett ärende så är det lätt att slussa vidare till nästa. Vi minskar motståndet och avståndet för dem som egentligen inte vågar, de vi annars inte skulle nå.

Hur kom ni igång?

Profilbild Sofia Strand

Sofia: Vi var några entusiaster som spånade på vad vi kunde göra digitalt, och efter en omvärldsanalys, riskanalys, studiebesök och allt sånt som man ska göra så blev jag projektledare – en igångsättare som drog med mig ja-sägarna. Vi var tydliga mot den personal som inte var så positiva till en början att det inte handlar om att resurser ska försvinna. Det är jätteviktigt att jobba med lust och att sprida positiv energi kring projektet. På andra verksamheter har det varit lite hårdare bud: ‘Nu ska vi göra så här.’ Men vi har kört med lite mer glidmedel helt enkelt!

Hade ni några utmaningar?

Profilbild Sofia Strand

Sofia: Till en början kunde inte patienterna boka tid själva utan personalen fick boka allt, men det fungerar nu. En annan utmaning är att jag inte är chef över personalen, alla tillhör en enhet med en annan chef som måste få sin verksamhet att fungera. Tekniken kan också vara en utmaning, till exempel att det är slut på headset eller att uppkopplingen är dålig.

Profilbild Jonna Abelsson

Jonna: Chatten är lite svårare än videomöten, där blir vi mer utmanade. Den går också att skriva i dygnet runt och vi har märkt att på nätterna kan det komma lite tyngre och tuffare samtal.

Film (1 minut) med Jonna Abelsson, kurator.

Textversion av filmen

Jag jobbar som kurator så jag har ju samtal med ungdomar och har varit van vid att de faktiskt kommer fysiskt till rummet och vi har samtal på rummet. Nu har jag videosamtal med ungdomar istället.

Jag var i början lite orolig för att det skulle vara ganska annorlunda att ha samtal på det här viset. I början var jag ganska orolig för att tekniken inte skulle fungera och jag kanske var lite stolpig med tekniken och sådär. Men nu när jag har gjort det här ett tag tycker jag att det funkar väldigt bra.

Jag tänker att för ungdomarnas del så är de ganska vana vid att ha samtal på det här viset. Så för dem var det inget nytt.

Det som är, är väl att jag har fått göra vissa små anpassningar som hur jag använder blicken, vart jag riktar den och andra typer av verktyg som jag har fått anpassa. Men överlag tycker jag att det har funkat väldigt bra att ha kurativa samtal över video.

Hur var det att leda processen med att byta arbetssätt?

Profilbild Sofia Strand

Sofia: Det här är det roligaste jag gjort och jag halkade bara in på det. Jag är helt oteknisk, men det kan också vara en fördel för då är det lättare att förstå vad andra kan tycka är svårt.

Vad har ni lärt er längs vägen?

Profilbild Sofia Strand

Sofia: Att det är viktigt med tid – att inte stressa medarbetarna utan ta tid för att visa hur det fungerar och ge tid för att testa och lära sig.

Profilbild Jonna Abelsson

Jonna: En annan lärdom för att snabbare komma över teknikstressen är att jobba med det nya arbetssättet ganska ofta till en början, inte bara en halvtimme här och där. Man får acceptera att det blir lite yxigt först, det behöver inte vara perfekt. Vi har också lärt oss att videomöten verkligen kan jämställas med fysiska besök, att det finns knep för att vara nära även om det inte går att klappa någon på armen eller att sträcka fram en näsduk. Vi gick en kurs i digitala möten där vi fick tips på saker som är viktiga att tänka på. Som att sitta lagom långt bort från skärmen för att både kunna ha ögonkontakt via kameran som sitter ovanför skärmen och samtidigt kunna se personens reaktion nedanför på själva skärmen. Och att berätta när man behöver flytta blicken för att till exempel kika i journalen.

Vad är ert nästa steg?

Profilbild Sofia Strand

Sofia: Vi vill lägga ut fler tider på kvällar och helger. Vi vill också testa online-drop-in – ett virtuellt väntrum. Sen ska vi prova tolksamtal, även teckentolk. Och så behöver vi sprida att vi finns, just nu är det bara mun-till-mun som gäller. Vi har fått så mycket positiv feedback från ungdomarna så fler behöver veta att vi finns.

Film (1 minut) med Sofia Strand, enhetschef.

Textversion av filmen

Mina bästa tips för dig när du vill börja med digital vård är att ge mycket tid till medarbetarna för ett nytt arbetssätt kräver ju att man känner sig trygg och har möjlighet att utveckla den här vården.

Jag tänker också att det är viktigt att börja med ja-sägarna, de som verkligen är taggade att börja för deras glädje och entusiasm kommer att sprida sig till övriga medarbetare.

Vilka mervärden upplever ni?

För patienten

  • Tillgängligheten
    Att det finns fler kontaktytor och går snabbare att få kontakt.
  • Valfriheten
    Att kunna välja fysiskt eller digital kontakt.
  • Minskat motstånd
    Lättare att söka hjälp för svåra saker.

För medarbetaren

  • Utveckling
    Möjlighet att få lära sig nya saker.
  • Större flexibilitet
    Bra att kunna jobba hemifrån.
  • Utbudet
    Skönt att kunna erbjuda ungdomarna en större palett.

För verksamheten

  • Arbetsmiljön
    Att kunna ge möjlighet till distansarbete.
  • Flexibelt
    Att det går att frigöra lokaler när fler kan jobba hemifrå.
  • Större utbud
    Att vara ”up to date” och kunna konkurrera med privata aktörer.
  • Högre täthet
    Fler dyker upp på videomöten än på fysiska möten.

Vill du veta mer?

Om du har en specifik fråga om hur de jobbar digifysiskt på Ungdomsmottagningen online så svarar Sofia Strand så fort hon har möjlighet. Mejla sofia.strand@sll.se

Profilbild Sofia Strand