Annika Pousette och Christian Rauer på Näsby Park Husläkarmottagning

Annika Pousette, specialist i allmänmedicin och Christian Rauer, verksamhetschef och specialist i allmänmedicin.

Näsby Parks Husläkarmottagning

”Varför gjorde vi inte det här för fyra år sen!”

De gick från fysiska till digitala patientmöten på bara två dagar

Christian Rauer är verksamhetschef på en husläkarmottagning i Näsbypark. När han så smått initierade digitala videomöten hösten 2019 fick det ett tämligen svalt mottagande från personalen. – Jag kan erkänna att jag var en av dem som inte ropade jippijej! Som läkare är mitt hantverk ju de fysiska undersökningarna, säger Annika Pousette. Men så kom det välkända sportlovet 2020 då Covid-19 förändrade vardagen för många.

– Från en dag till en annan handlade det plötsligt om att lösa ett väldigt konkret problem: hur ska vi nu komma i kontakt med våra patienter? Vi blev helt enkelt tvungna att ställa om till digitalt, och nu tror jag inte någon vill gå tillbaka, säger Christian.

Han tycker att de har hittat en bra balans och ett nytt sätt att tänka som fungerar för både patienten och medarbetarna.

– Jag tror att vi, framför allt i Stockholms län, måste tänka om kring vad en kontakt med vården egentligen är. Det behöver inte vara ett fysiskt besök, det handlar ju om att ha kontakt på något sätt, säger Christian.

Läs mer nedan om deras förändring.

Arbetssätt i detta exempel:


  • Digital tidsbokning
  • Videomöten
Illustration på en glödlampa

Film (1 minut) med Christian Rauer, verksamhetschef och specialist i allmänmedicin.

Textversion av filmen

Vi började på våren 2020, det berömda sportlovet som bidrog till att det blev en förändring i omhändertagandet kring våra patienter. Vi såg behov att ändra från det fysiska till även andra behandlingssätt och kontaktsätt med patienten.

Vi tittade på: ”Vad har vi för möjligheter att erbjuda”-”förutom de befintliga som vi redan hade jobbat med?” Vi såg då möjlighet att kunna använda den digitala biten för patienterna för att undvika att de behöver i större utsträckning söka sig till slutenvården och vi i primärvården skulle kunna ta hand om dem på ett bättre sätt.

Hur fungerar ert nya arbetssätt?

Profilbild Annika Pousette

Annika: Istället för en lättakut som vi hade tidigare så ställde vi om till en digital drop-in. Den första triageringen tar sköterskorna och redan där får en del tillräcklig hjälp, de som behöver träffa läkare fördelas på oss som sitter med drop-in just då. Märker man att det är jättemånga i kö brukar jag gå ut i korridoren och ropa så att fler kan flera hjälpa till. Om någon som skulle haft ett fysiskt möte har fått återbud så kan den ta ett videomöte istället. På det här sättet kan vi vara tillgängliga även när det inte går att träffas fysiskt. En del behöver förstås komma hit fortfarande, men det går att göra väldigt mycket via video. Inte minst att lugna de som är oroliga.

Profilbild Christian Rauer

Christian: Just då efter sportlovet fungerade inte 1177, de var överbelastade, och vi kände att det här kommer inte sjukhusen klara. Då föll mycket på primärvården, det var vi som fick prioritera och göra den medicinska bedömningen. Med videomöten spar vi både tid och slipper smitta, och äldre personer eller barn kan få hjälp av en anhörig med mötet.

Film (1 minut) med Annika Pousette, specialist i allmänmedicin.

Textversion av filmen

Vi gjorde ju en ganska snabb omställning.

Fördelen är att vi kan vara både effektiva och hjälpsamma för patienterna, speciellt nu under covid-pandemin när vi försöker begränsa patienterna i väntrummet och ändå kunna hjälpa patienterna.

Vi har ju sett många äldre framför allt som kan ha svårt att ta sig hit, och inte vill sitta i fulla väntrum, som har hittat tekniken. Det är roligt att se att de klarar av det. De känner sig ganska stolta över att fixa det själva.

Vi kan lösa mycket med videobesök och är det så att vi inte kan lösa det kan man boka ett fysiskt besök för undersökning men vi kan lösa väldigt mycket. Det är både tidseffektivt för mig som doktor och för patienten som kan sitta hemma eller på jobbet och få den hjälp de behöver.

Hur kom ni igång?

Profilbild Annika Pousette

Annika: Vi hade precis fått en ny version av den app vi använder så tekniken var redan på plats. Eftersom vi är vana att anpassa verksamheten efter det som händer så prioriterade vi om när smittspridningen satte fart i mars 2020. Det tog två dagar och sen var vi igång! Eftersom det är en kunskap att göra de här bedömningarna utan att kunna se eller lukta och ta på patienten, så var vi bara specialister som jobbade med videobesök till en början.

Hade ni några utmaningar?

Profilbild Christian Rauer

Christian: Teknik och ekonomi. System har alltid sina begränsningar. Om vi skulle äga vår plattform själva så skulle vi kunna påverka mer.

Profilbild Annika Pousette

Annika: Sen gäller det att komma på de bästa lösningarna och få med sig alla. Vi ska ju göra allt annat också, och få tid till det och ersättning för det vi gör. Så visst får vi använda skohorn ibland… Men vi har hittat en bra väg för att både trivas och ha en bra arbetsmiljö.

Film (1 minut) med Anna Ehnhage, patient på Näsby Parks Husläkarmottagning.

Textversion av filmen

För mig har det varit ett lyft kan jag säga att de här videomötena har kommit till även för läkarbesök. Då slipper jag att ta mig hit. Jag kan sitta hemma i lugn och ro eller jag kan sitta var jag vill och allting fungerar perfekt.

Tekniken har fungerat jättebra. Det har aldrig varit nåt strul eller att det inte har kopplats upp eller att jag inte har hörts eller nåt sånt där. Det har alltid flutit på.

Och alltid, det är alltså… Ja, jag har säkert haft 7-8 besök vid det här laget på det här sättet som alla har fungerat jättebra.

Det är klart att om man har nånting som behöver undersökas av läkaren då är det inte lika lätt. Men vid uppföljning, receptbeställning, frågor så fungerar det alldeles utmärkt.

Hur var det att leda processen med att byta arbetssätt?

Profilbild Christian Rauer

Christian: Jag är ödmjuk inför att jag har en grupp som gör det här med mig. Det är inte jag som utför det, jag ser bara till att det finns utrymme. Jag skulle aldrig komma med ett förslag utan att bolla med personalen här, det är dom som känner sin patientgrupp. Nu gäller det att vi förvaltar det som är bra för våra patienter just här i Näsbypark. Rent ekonomiskt kan vi gå back ett tag på det vi gör nu, så man får ha lite is i magen. Men videomöten har bara varit en inkörsport – vi kan inte backa för ny teknik, bara utmana den.

Vad har ni lärt er längs vägen?

Profilbild Christian Rauer

Christian: Att det gäller att ha högt i tak och att det är viktigt med kommunikation. Folk måste också få den utbildning de behöver, och sen får man vara ödmjuk inför att inte alla är med och tror på det här. Men det gäller att hitta den breda popcornpåsen – man poppar olika snabbt och några blir kvar på botten – det får man acceptera. Men titta på Annika, hon var nog den medarbetare som var mest motståndare och nu är hon den mest digitala!

Profilbild Annika Pousette

Annika: Ja, jag känner mig mer effektiv nu och det är roligt att lära sig nya saker. Nu känns det snarare som “Varför gjorde vi inte det här för fyra år sen?”

Vad är ert nästa steg?

Profilbild Christian Rauer

Christian: Vi ska utöka tidsbokningen med lättakut-tider för att bli mer tillgängliga och minska telefonsamtalen. Sjuksköterskorna ska jobba mindre med tidsbokning och mer med rådgivning, då blir det förhoppningsvis en bättre arbetsmiljö, för vi har väldigt hög belastning nu. Men det finns inga gränser för vad vi kan göra om vi ser möjligheterna. I Stockholm är vi ändå bortskämda med korta distanser, det blir ännu viktigare i resten av landet att utveckla tekniken.

Film (0:30 minuter) med Christian Rauer, verksamhetschef och specialist i allmänmedicin.

Textversion av filmen

Mina goda råd till dig som ska testa att jobba på det här sättet är: Testa och pröva dig fram.

Våga göra det.

Se till att du bollar detta med personalen och alla som är involverade i detta arbetet och se till att utmana tekniken.

Vilka mervärden upplever ni?

För patienten

  • Sparar tid
    Slipper ta ledigt för ett besök som även kan hanteras digitalt.
  • Smittfritt
    Slipper riskera att bli smittad i ett väntrum.
  • Snabbt
    Kan boka tid själva via webben.
  • Kontinuitet
    Större möjlighet att få träffa samma läkare.

För medarbetaren

  • Höjd kompetens
    Kul att få lära sig något nytt.
  • Bättre effektivitet
    Skönt att både känna sig mer effektiv och mindre stressad.
  • Stolthet
    Att kunna erbjuda både fysiskt besök och videobesök känns bra.
  • Större flexibilitet
    Att till exempel kunna jobba hemifrån.

För verksamheten

  • Kan optimera flödet
    Det går smidigare och är lättare att använda resurserna rätt.
  • Slipper tidstjuvar
    Till exempel genom att patienten inte ringer för att boka tid.
  • Hinner med fler patienter
    Eftersom fysiska besök tar längre tid än videobesök får fler hjälp på kortare tid.

Vill du veta mer?

Om du har en specifik fråga om hur de jobbar digifysiskt på Näsby Parks Husläkarmottagning så svarar Christian Rauer så fort han har möjlighet. Mejla christian.rauer@lideta.se

Profilbild Christian Rauer