Logopedkliniken Danderyds sjukhus

”Nu når vi bägge föräldrarna”

Publicerad 4 juli 2022

Med digitala möten blir det lättare att involvera fler för att hjälpa ett barn med stamning

Mycket av arbetet med barn som stammar består i samtal med föräldrarna. Men eftersom stamning kan vara mer känsligt än andra talproblem är det viktigt att inte prata över huvudet på barnet. – Tack vare möjligheten att jobba digifysiskt undviker vi det. Dessutom blir det enklare för bägge föräldrarna att delta i mötena, säger Sabina Winter, leg. logoped på Danderyds sjukhus.

På logopedkliniken på Danderyds sjukhus var personalen redan i startgroparna för att börja jobba digifysiskt när pandemin kom. Nu påskyndades planerna och de digifysiska mötena satte igång tidigare.

– Alternativen var att antingen ställa in möten och besök, eller ställa om och ses via video, säger Sabina Winter.

Det som från början var tänkt som en nödlösning visade sig snart vara ett bra sätt att möta patienterna på.

– Vi arbetar mycket med samtal, och när det gäller barn som stammar jobbar vi till stor del med föräldrasamtal, förklarar Sabina Winter.

Stamning är nämligen ett av de taltillstånd som kan vara förknippat med mest skam, och därför handlar en stor del av kontakterna med logopedkliniken om hur man kan underlätta för barnet som stammar.

– Stamning är medfött och har en neurologisk orsak. Det klingar ofta av med åldern av sig självt, men i andra fall kvarstår stamningen livet ut. Hjälpen består till stor del i att lära sig hantera stamningen, och vi logopeder utbildar föräldrarna i hur de kan ge de bästa förutsättningarna för sitt barn, säger Sabina Winter.

Om barnet stammat i flera år handlar behandlingen alltså oftast om att hamna i ett acceptansläge.

– Vi möter ofta föräldrar som i all välmening försöker hjälpa barnet och inför barnet påpekar ”nu pratar han mycket sämre igen”. Stamning går oftast i perioder och om barnet känner sig pressat eller stressat kan problemet förvärras. När det kommer till stamning är det jätteviktigt att inte värdera och att skona barnet från kommentarer.

I och med möjligheten att hålla videomöten blev hjälpen i ett slag mycket mer effektiv. För nu kan Sabina Winter och de andra logopederna på kliniken som arbetar med stamning boka upp möten med enbart föräldrarna utan att barnet behöver sitta med och lyssna. Föräldrarna kan gå in i mötet var och en på sitt håll, och slipper både långa restider och att ta ledigt från jobbet.

– Besöken med barnet eller ungdomen som stammar gör vi helst på plats på mottagningen. Det är lättare att göra bedömningar och direkt stamningsbehandling vid fysiska besök.

Men det händer naturligtvis också att logopederna har möten också med barnet eller ungdomen via video. Då sker behandlingen antingen genom talövningar eller genom samtal om hur man i vardagen kan lära sig hantera sin stamning.


Arbetssätt i detta exempel:


  • Videomöte
  • Gruppmöte via video
Illustration på en glödlampa

Hur påverkar videosamtal föräldrarnas delaktighet

Textversion av filmen

När det är en stamningsutredning för förskolebarn så börjar vi med ett inledande föräldrasamtal. Då har vi som standard nu, att vi gör det via video. Att ha föräldrasamtal via video har gjort att föräldrarna kan ta upp sina funderingar i lugn och ro och inte behöver prata över huvudet på barnet.

De kan ibland ha värderande ord kring att talet är dåligt eller blivit sämre och så, som kan vara negativt för barnet att höra. Det är bättre att de får lyfta sin oro och sina funderingar i lugn och ro vid ett föräldrasamtal. Då möjliggör vi för båda föräldrarna att vara med i högre utsträckning.

Tidigare var det en förälder som kom på plats. Men nu har vi sett att båda i högre utsträckning kommer. De kan ringa från sina respektive arbetsplatser. Det är också lättare att hitta en tid för föräldrasamtal. De kan avsätta den timmen lättare än att avsätta den timmen och restid till och från logopedkliniken från sina arbeten. Så det har blivit smidigare och lättare att hitta tider också.

Det är väldigt viktigt att båda föräldrarna är med eftersom de kan ha olika syn på stamningen, olika tankar. En förälder kan vara orolig men inte den andra. Och att de får förstahandsinformation direkt så att båda blir delaktiga när det gäller barnets stamning. Det är jätteviktigt att båda föräldrarna är med.

 

Hur jobbar ni med digitalt med patienter som stammar?

Sabina: Ofta jobbar vi logopeder via föräldrarna när det gäller förskolebarn. Vi utbildar föräldrarna i olika samspelsstrategier för att ge de bästa förutsättningarna till barnet som stammar.

Men det händer också att vi coachar och peppar ungdomar på distans, till exempel innan de ska hålla föredrag i skolan, något som kan vara rejält nervöst för en person med stamningsproblematik.

Nu senast var det en gymnasieelev som bokat upp videosamtal med mig precis före sitt föredrag i svenskan. Hon gick ut på skolgården och ringde upp mig och på så sätt fick jag vara en del av hennes verklighet. För när besöken görs här på kliniken är det lite av en skyddad verkstad, konstaterar Sabina.

Vilka fördelar finns med digifysiska logopedsamtal

Textversion av filmen

Det har ju gjort att det är möjligt att vara med i patienternas vardag på ett annat sätt. Man kan ringa upp strax före en presentation till exempel och ha ett videosamtal för att hjälpa patienten att hantera stamningen. Både känslomässigt och med tankar inför en presentation som kan vara väldigt pirrigt och stressande.

Barn som är väldigt blyga har uppskattat att de kan vara i sin hemmamiljö. De har kunnat bli tryggare och prata mer spontant. Det är ju i det spontana talet när de väl kommer igång att prata som man märker stamningen. Så det blir också mer representativt att de pratar på mer naturligt. För vissa tonåringar har det varit skönt att vara hemma i sin egen miljö.

Att jobba digitalt har gjort att vi når patienterna i högre utsträckning. Många besök hade inte blivit av om de inte varit just videobesök. Speciellt under första tiden då vi började med det här hösten 2020. Då var det en förutsättning för att ens få till besöken. En annan fördel har varit att det är lättare att hitta tider. Det är färre som uteblir från besöken eftersom appen skickar en påminnelse femton minuter innan. Så även om de har glömt tiden blir de påminda om den. Det har också varit positivt.

Vi är ju en specialistmottagning för stamning och skenande tal här på logopedkliniken på Danderyds sjukhus. Då möjliggör det för oss att träffa patienter från andra län, också via video. Det blir en ökad tillgänglighet för vår typ av vård.

 

Vilka fördelar ser ni med att jobba digitalt?

Sabina: Eftersom den behandling vi ger oftast sker via föräldrarna består en stor del av vår verksamhet av föräldrasamtal. Tidigare har det varit svårt att få med bägge föräldrarna på mötena och det har också varit vanligt att man suttit och pratat över huvudet på barnet. Nu är det enklare att få med bägge föräldrarna på mötena, eftersom de kan sitta på varsitt håll. Dessutom slipper barnet vara med, vilket kan vara en stor fördel, eftersom stamning kan vara känsligt.

För väldigt blyga barn och tonåringar kan det ibland vara skönt att ha mötena med oss i sin hemmiljö, vilket innebär att videomötena kan vara ett bra komplement för direkt behandling med barn och ungdomar.

Finns det några utmaningar?

Sabina: Ja, om patienten inte har bra internetuppkoppling kan det bli svårt att genomföra besöket, men det händer sällan. Det är svårt att göra fullvärdiga stamningsbedömningar på distans, särskilt när det gäller yngre barn, som ofta springer ur bild.

Har ni några råd till andra?

Sabina: Att erbjuda föräldrasamtal digifysiskt så att föräldrar i lugn och ro får ta upp sina funderingar med vårdgivaren är något jag vill rekommendra alla att göra.

Vad har ni lärt er längs vägen?

Sabina: Att patienterna är vana vid digifysiska besök och lätt kan slappna av och att besöken blir minst lika bra som fysiska besök i många fall. Jag har utökad kontakt med patienternas skolpersonal, tack vare möjligheten att ha videobesök, vilket känns som ett viktigt sätt att sprida information om stamning så att det kommer patienterna till gagn i deras liv.

Vilka mervärden upplever ni?

För patienten

  • Trygg hemmamiljö
    Patienten kan sitta i sitt rum i lugn och ro vilket kan kännas skönt för ett barn eller ung vuxen.
  • Flexibelt
    Kan gå undan och mötas var som helst och behöver inte ta ledigt för att åka till mottagningen.
  • Slipper tala över huvudet på patienten
    Många gånger är det med föräldrarna samtalet sker.
  • Enklare att närvara
    Det är viktigt att båda föräldrarna är med på mötena, nu kan var och en delta från till exempel arbetsplatsen.
  • Patienten kan boka möte före viktig uppgift
    Logopeden kan stötta och peppa precis före viktig uppgift.
  • Ökad tillgänglighet
    Möten via video kan ske från patientens hem, arbetsplats eller annat ställe.

För medarbetaren

  • Möter patienten i patientens vardag
    Eftersom samtalet kan ske på tonårsrummet, på skolgården eller någon annanstans får logopeden större insikt i patientens vardag.
  • Får större möjlighet att träffa båda föräldrarna
    Föräldrarna kan koppla upp sig från respektive arbetsplats.
  • Större möjlighet att hjälpa i realtid
    Logopeden kan via förbokat möte peppa och coacha i realtid.

För verksamheten

  • Lättare att boka möten
    Möten via video kan ske från patientens hem, arbetsplats, skola eller annat ställe.