Lisa Rydning och Tina Bohlin på BMM online

Lisa Ryding, verksamhetschef och Tina Bohlin, barnmorska.

Scrolla ner för att utforska sidans innehåll
Barnmorskemottagningen online

“De som var först ut var supermodiga”

Nu jobbar nästan alla på de 32 enheterna både digitalt och fysiskt

Lisa Ryding är verksamhetschef för BMM online i Stockholm. När de startade våren 2019 så var det väldigt få av barnmorskorna på de ordinarie mottagningarna som var sugna på att jobba med videomöten. Men en av dem som ville var Tina Bohlin.

– Jag hade jobbat på mödravården sedan 1994 och ville verkligen göra något nytt, berättar hon.

Efter lite tekniska utmaningar, nyvunna insikter om fördelen med att kunna välja fysisk arbetsplats och ett och annat peptalk så var rekryteringen till online-enheten inget bekymmer längre.

Läs mer nedan om deras förändring.

Arbetssätt i detta exempel:


  • Chattsamtal
  • Digital tidsbokning
  • Digital triagering
  • Samla in uppgifter digitalt
  • Videomöten
Illustration på en glödlampa

Film (1 minut) med Lisa Ryding, verksamhetschef.

Textversion av filmen

BMM Online fungerar som en paraplyorganisation för hela Region Stockholms barnmorskemottagningar. De hanterar alla digitala möten med patienter. Vi har några medarbetare som jobbar heltid på BMM Online och sen har vi ganska många medarbetare som jobbar deltid, några timmar varje vecka på BMM Online. Tillsammans täcker vi hela Stockholms areal.

Sen har vi också en chatt kopplad till BMM Online där invånarna kan chatta alla möjliga frågor till barnmorskemottagningarna. Vi har en chatt kopplad till varje barnmorskemottagning också men om man inte vet vilken som är ens närmaste mottagning eller man om man aldrig har haft kontakt med en barnmorskemottagning då är BMM Online-chatten jättebra som en första ingång.

Hur fungerar ert nya arbetssätt?

Profilbild Lisa Ryding

Lisa: Vi har en onlinemottagning som ett komplement till våra 32 fysiska mottagningar. Där kan vi möta patienterna via video eller chatt och hjälpa till med rådgivning, förnya recept eller något annat som inte nödvändigtvis behöver vara ett fysiskt möte.

Profilbild Tina Bohlin

Tina: Det är enkelt och spar tid för patienten som bara behöver ladda ner appen Alltid öppet, boka en tid och sen se till att vara där när mötet börjar. För egen del så känner jag mig mer påläst och mer effektiv eftersom jag kan gå in och läsa journalen redan innan vi möts, vilket jag inte kan vid vanlig drop-in. Det blir också ett mer fokuserat möte eftersom jag inte behöver prata och läsa journalen samtidigt.

Hur kom ni igång?

Profilbild Lisa Ryding

Lisa: Grundtanken var att börja med några få erfarna barnmorskor som var trygga i sin profession, så att de lättare skulle kunna hantera teknikstrul och annat som kan dyka upp. De som var först ut var supermodiga – vi visste inte alls hur det skulle bli! Men vi lovade också att vi skulle stänga direkt om det inte fungerade.

Profilbild Tina Bohlin

Tina: Jag räckte upp handen jättemycket, jag ville verkligen testa det här, men hade ingen aning om hur det fungerade. Jag bokade in en bekant som var gravid och testade på henne. Det var första isbadet, sen var det bara att köra. Lisa tyckte att vi var lite för blåa i ansiktet till en början så hon fixade “snygglampor” – lampor som gav ett lite varmare sken och inte bara rakt uppifrån taket.

Film (0:50 minuter) med Tina Bohlin, barnmorska.

Textversion av filmen

Det funkar alldeles utmärkt att jobba med videomöten. Patienterna är oerhört nöjda.

För mig som har jobbat länge inom mödravården så var det här nästa steg, att pröva nåt nytt. Det har varit oerhört flexibelt och roligt. Jag kan till och med jobba hemifrån med det här.

Det är toppen på alla sätt.

Hade ni några utmaningar?

Profilbild Lisa Ryding

Lisa: Några tekniska, och till en början även rekryteringen. En del i personalen var rädda för att vi skulle bli “nätdoktorer”, vilket just då var hett omdebatterat. En annan oro var att andra barnmorskor skulle gå in och skriva i de egna patienternas journaler. Men just det blev också en morot för att hänga på – att kunna ta emot sina egna patienter även digitalt. När personalen sen insåg att de kunde välja att sitta hemma och jobba så blev det ännu mer attraktivt.

Profilbild Tina Bohlin

Tina: I början var det jättemånga som kom och tittade på när jag jobbade och fick se att det inte var så farligt, att det fungerade. När de väl sett det och träffat mig eller någon annan så blev det också enklare att mejla och fråga om till exempel hur man dokumenterar, tar betalt, eller någon annan fråga som dök upp.

Hur var det att leda processen med att byta arbetssätt?

Profilbild Lisa Ryding

Lisa: Jag älskar såna här saker så det har varit lätt! För mig är det viktigt att man utvecklas, och ibland får man backa. Att våga prova nya saker är en stor fördel med att vara ledare, att våga vara med och styra. Det ger mig jättemycket att få peppa och få andra att våga.

Profilbild Tina Bohlin

Tina: Och vi fick en tårta av dig Lisa när vi hade haft 100 patienter!

Vad har ni lärt er längs vägen?

Profilbild Lisa Ryding

Lisa: Vi har insett att det finns lika många sätt att göra saker på som det finns barnmorskemottagningar.

Profilbild Tina Bohlin

Tina: När vi märkte att det behövdes gemensamma instruktioner och började skriva dem så insåg vi att samma sak, som att sätta in en spiral, kunde ta 45 minuter på ett ställe och 25 minuter på ett annat. Det gjorde att vi fick upp ögonen för varandras arbetssätt och kunde lära av varandra. För oss på Onlinemottagningen handlade det också om att boka på rätt sätt till respektive mottagning så att de skulle känna att det var okej att vi gick in i deras tidböcker.

Vad är ert nästa steg?

Profilbild Lisa Ryding

Lisa: Att utveckla preventivmedelsrådgivningen och få ännu mer patientdelaktighet – som att få patienten att svara på frågor digitalt innan vi ses istället för att ta med sig dem till mötet. Vi ska också försöka triagera chattar så att vi kan dela upp dem på rätt person eller mottagning direkt när de kommer in.

Film (1:30 minuter) med Lisa Ryding, verksamhetschef.

Textversion av filmen

Mitt absolut största goda råd är att man måste våga. Man ska bara prova det här. Det är jättekul.

Man får väldigt tacksamma och nöjda patienter tillbaka. Det är ju att ge dem nånting, ett annat sätt att mötas som är mer på deras villkor.

Som vi har det kan de själva boka tid och bestämma när det passar dem i deras kalender och så. Annars är det mer att man kan möta dem där de är. Om de vill göra det hemma eller om de vill göra det på jobbet eller om de vill komma till oss så har vi gett dem ett sätt till att möta oss.

Det gör ju att patienterna blir väldigt tacksamma och tycker att det är roligt. Då är det roligt att jobba också från andra hållet som medarbetare. Ett annat råd är att inte tänka att man ska ha hela lösningen färdig från början, utan ta det i små steg.

Börja med nånting och så tar vi den tråden. Börja med en chatt eller börja med videomöte på nåt spår som man tänker att här kan vi börja, så kommer det där att växa sen.

Man kommer på idéer själv och patienterna kommer på jättemycket idéer om hur man skulle kunna göra. De ska man också ta till vara på.

Vilka mervärden upplever ni?

För patienten

  • Tillgängligheten
    Att det finns fler kontaktytor på snabbare tid.
  • Spar tid
    Slipper res- och väntetid.
  • Fysiskt säkrare
    Genom att till exempel slippa komma till en mottagning i sjukdomstider.

För medarbetaren

  • Mer effektivt möte
    Mer rakt på sak när mötet börjar.
  • Mer förberedd
    Kan läsa på innan själva mötet.
  • Flexibelt
    Möjlighet att jobba hemifrån.

För verksamheten

  • Större flexibilitet
    Både kopplat till arbetsmiljön – inte minst i covidtider – och till beläggningen: om någon får ett inställt fysiskt möte kan den exempelvis ta några chattar.
  • Större utbud
    En kanal till att erbjuda patienterna.
  • Tillgängligheten
    Ju lättare patienterna får tag i vårdgivaren, desto färre fel blir det.
  • Färre avbokningar
    Inte lika många hinder när ett möte går fortare, dessutom ingen smittrisk.
  • Lägre sjukfrånvaro
    För de som jobbar med video är det lägre sjukfrånvaro, plus att det även finns ett alternativ för dem som inte orkar arbeta heltid eller till exempel är i riskgrupp och inte skulle kunna arbeta alls annars.
  • Flexibelt
    Eftersom det går att konvertera digitala möten till fysiska om det behövs, och vice versa.

Vill du veta mer?

Om du har en specifik fråga om hur de jobbar digifysiskt på BMM online så svarar Lisa Ryding så fort hon har möjlighet. Mejla lisa.ryding@sll.se

Profilbild Lisa Ryding